Powered by Blogger.

Kisah Peninju Wanita Cantik Dari Jepun Memeluk Islam


Hidayah adalah anugerah yang datang tanpa disangka-sangka. Hal ini dirasakan oleh ChikaNakamura, seorang peninju wanita asal negeri sakura. Chika lahir dan dibesarkan di Jepun,dengan masa kecil yang bahagia, diasuh oleh orang tuanya yang dengan sangat berdisiplin. Ia belajar di sekolah yang bagus, mengikuti kegiatan ekskul, bermain dengan rakan-rakan; bermain bola dan plastisin (playdough) setiap hujung minggu. 


Ia adalah tipikal anak Jepun yang sangat dimanjakan secara material. "Namun ada yang hilangsaat itu, yakni komunikasi anak dengan orang tua di dalam keluarga," ungkapnya. Padahal, ia telahmelewati masa kecil yang gembira kerana dipenuhi segala keperluannya. Semasa menginjak masa remaja, Chika bersekolah di sekolah di sukainya. Tapi ia tetap merasa ada yang hilang, iaitupassion-nya. "Saya tidak tahu apa yang hilang ketika itu," hatinya bertanya-tanya. 


Apabila usia meningkat 16 tahun, Chika meninggalkan rumah, pergi ke UK. Ia cuba hidup berdikari,mencari nafkah; untuk makan, membayar bil-bil dan bayaran sekolah bahasa Inggeris.Perasaannya begitu dicabar. Semuanya baru; orang baru, persekitaran baru, bahasa baru. Ia merasa bersemangat. Namun demikian, ia mengakui "hidup di UK terlalu berat dan mahal, maka saya putuskan untuk kembali ke Jepun 2 tahun kemudian." 


Saat berjumpa dengan Chika, orang tuanya terkejut. Caranya berpakaian telah berubah. Ia sangat kebaratan. Pakaiannya ketat dan memakai skirt mini. Kerana merasa tidak sesuai tinggal dipinggir bandar, ia lalu pindah lagi ke Tokyo selama 2 tahun. Tokyo adalah bandar besar yang sangat materialistik. Segalanya serba canggih. Di sana, Chika berjumpa dengan seorang rakan wanita yang mengajarnya memandu motor. Saat itulah, ia merasa menjadi wanita bebas. 


Di atas motor, ia melihat sebuah papan iklan. Di bawah lampu merah itu ada gambar wanita peninju. Sejak saat itu ia berfikir, "Aha, inilah passion-ku!" Chika bertekad menjadi peninju. Pada masa itu tahun 1999 Ia berangkat ke Amerika, mengejar mimpi sebagai seorang peninju profesional.



Di tahun 2001 dan 2002 ia menjadi satu-satunya wanita peninju asal Jepun yang memenangipelbagai kejohanan tinju peringkat dunia. Malangnyaternyata Chika tetap mengeluh"Saya telahberkorban banyakmeninggalkan orang tuakeluargakampung halaman, temandan banyak lagi.Sementarahidup di Amerika juga berat kerana saya serba kekuranganSaya merasakanpenderitaan fizikal dan mental"Hidayah di balik musibah Suatu hari Chika menderita cedera

Menurut doktoritu adalah kecederaan yang seriusKatanya ia perlu beralih profesiSebagai atlit,kecederaan adalah perkara yang menakutkanIa terancam kehilangan impiannya sebagai peninjuwanita profesionalChika merasakan ketakutan dan tersedar bahawa usianya semakin pendek.Tapi ia berkeras harus bertahan dan harus kembaliMaka ia ikuti proses pemulihan dan kembali keringSecara emosional Chika merasa gelisah"Saya bertanya-tanya apakah tujuan hidup iniSaatitu kali pertama hidup saya merasa terhenti sejenak 

Saya tidak boleh berlaritidak boleh berjalantidak punya keluargadan tak punya tujuan hidup."Dia mempersoalkan kembali apa yang telah dialami.  Mengapa harus meninggalkan Jepun?Mengapa mahu menjadi peninju wanita profesionalChika bangkit kembali dan mengaku dibisikihawa nafsu bahawa"Inilah tujuan hidupkuPassion-ku adalah tinjuSegalanya telah kukorbankan demi bertinjuAku boleh bertahan demi kerjaya sebagai wanita peninjuAku bolehmembantu orang lain dengan berkongsi pengalaman tentang perjalanan hidupku menuju profesionsebagai peninju

"Seolah benarChika mencari sebuah pola hidup manusiabahawa hidup ini pasti mendapatimasalahlalu berjaya melaluinyalalu timbul lagi masalahdan kita lewati lagidemikianseterusnya . Maka ia pikir pasti boleh selamat melaluinyaIa pun tak menuruti nasihat doktor.Mulanya Chika mendapatkan "keajaiban" bertubi-tubi. Ia mendapatkan sponsor dan pindah keKalifornia untuk berlatih demi kejohananDi sana ia mendapatkan jurulatih yang hebatSaat itu iamerasa begitu kuatsihat dan dimudahkan.  

Malangnyalagi-lagi ia masih belum mendapat jawaban atas kekosongan jiwa itu"Ini pasti bukanjalan yang benar," ujarnya. Lalu Chika mencari jawapannya dengan membaca buku biografi orang-orang yang berjaya dalam pelbagai bidangekonomipolitikperniagaan dan agamaIa tetap tidakmendapat jawabanSampai suatu ketikaChika berjumpa dengan seorang bekas peninju kelasduniaIa seorang muslimIa berbincang dengannyaIa sangat mudahrendah hatiramahdanbaik sekaliInilah yang telah Chika tinggalkan dan hilang dari masyarakat London dan di Jepun."Tidak perlu ilmu akademik yang banyak dan kemahiran yang tinggi untuk memperolehketenanganSaya juga boleh mendapatkannya sambil fokus pada tinju"Fikirnya. Lantastiba-tibatakdirnya berubah 

Kerjayanya terhenti tanpa sponsorselepas cuba peruntungan di New York selama 4 bulan.Kekasihnya pergi dan ia tak punya siapa-siapa lagiIa putus asa dan menghentikan semuanya.QodarullahAllah pertemukan Chika dengan seorang rakan wanita asal Perancisdia seorangKristianDia mengatakan ada satu potong puzzle yang hilang pada dirinyaItulah sang pencipta.Dia bertanya apakah Chika tahu tentang pencipta. "Tentu aku tak tahu apa-apa tentang pencipta,"jawabnyaMaka Chika ikuti cadangan rakannya untuk mempelajari agama-agama. Beliau pergitempat ibadah hindu, gerejabudhadan masjid 

Di masjidChika mengenang saat-saat menjemput hidayah-Nya, "Saya bersujudmenangisHatidan jiwa ini berbisikbutuh banyak masa untuk saya menempuh perjalan hidayah iniSaya kembalikepada AllahSegera saya ingin menjadi muslimPada hari Jumaatbeberapa tahun yang lalu,saya tinggalkan tinjucinta dan rancangan ingin berkahwin cepatSaya mengucap syahadah""Tentu saya sedihMemang sukar meninggalkan passion-mu. 

Tetapikini saya mempunyai misi baruyakni membela Islamberdakwah di negara saya dan dunia.Inilah jalan yang benar"pengakuan ChikaAlhamdulillahkini Chika merasakan kedamaian jiwaselepas berislam dan mengaku telah bahagia menjadi seorang muslimahIa menyedari bahawaakan ada cabaran lebih dalam berdakwahlebih letih daripada bertinjuNamun hal itu takmenyurutkan tekad Chika guna mendedikasikan seluruh hidupnya untuk IslamSaat ini ia serahkanseluruh potensinya untuk Islamdengan misi hidup yang baruyakni jihad fiisabilillah.




0 comments:

Post a Comment